Contenu principale

WONEN IN BELGIË: ALLES WAT U MOET WETEN ALVORENS U EEN AANKOOP DOET

WONEN IN BELGIË: ALLES WAT U MOET WETEN ALVORENS U EEN AANKOOP DOET

Al enkele jaren zien we dat de Fransen steeds meer vallen voor de charmes van ons platte land. Waar moet een buitenlander nu eigenlijk op letten alvorens hij overgaat tot de aankoop van een pand in België?

Hogere kosten

Vooraleer u uw droomhuis koopt, moet u weten dat de wettelijke kosten in het algemeen hoger liggen dan in Frankrijk.

  • De kosten verbonden aan de aankoop: deze dekken de registratierechten en de notariskosten en zijn in Brussel goed voor 12,5% van de aankoopwaarde van het goed. De kosten en lasten schommelen tussen de € 800 en € 1.100 en de honoraria van notarissen gaan van € 1.500 tot meer dan € 3.000 afhankelijk van de waarde van het goed. Onder sommige omstandigheden echter, en wanneer u kiest voor een woning in Brussel, is het mogelijk dat u recht hebt op een abattement van de heffingsgrondslag voor de registratierechten voor de eerste € 175.000. 
  • Het compromis: zodra het compromis ondertekend is bij een notaris, wordt 10% van de aankoopprijs op de derdenrekening van de notaris gestort.
  • Er bestaat geen herroepingsrecht. Een bod (zonder voorwaarden) geldt als aankoop.

Gemiddeld lagere prijzen

We zien ook wat verschillen met Frankrijk als we kijken naar de gemiddelde prijzen.

In Brussel moet men bij een aankoop gemiddeld tussen de 2.500 en 5.000 euro per m² rekenen voor een appartement, wat twee tot drie maal minder duur is dan in Parijs.

Voor een woning in de meest begeerde wijken van Brussel (zuidoosten van de stad), moet u minstens 450.000 euro rekenen en zit u al snel aan 2.000.000 euro voor een villa of een luxueus herenhuis. De prijs daalt naarmate u meer naar het noordwesten van de stad gaat.

Wat u moet controleren alvorens tot aankoop over te gaan

  • De oppervlakten: in België worden deze berekend in bruto m², met inbegrip van binnenmuren en de helft van de mandelige muren. Dit verschilt van de Franse Loi Carrez, waarbij netto oppervlakten meegedeeld moeten worden vanaf de aankondiging van verkoop.
  • EPB en het elektriciteitsattest: hiermee zult u meer informatie krijgen over de kwaliteit van de woning op het vlak van energie en elektriciteit. Indien de elektriciteit niet conform de normen is, kunt u maar best een raming van de kosten maken om alles in overeenstemming te brengen aangezien u over een termijn van 18 maanden na aankoop beschikt om de werken uit te laten voeren.
  • De stedenbouwkundige regelmatigheid: kijk de officiële plannen van de woning na bij de stedenbouwkundige dienst van de betrokken gemeente. Indien bijgebouwd werd of ruimtes gewijzigd werden, of buitenwerken zijn uitgevoerd zonder vergunning, kunt u hier problemen mee krijgen en moet u ofwel de situatie regulariseren, ofwel de woning op uw kosten in zijn oorspronkelijke staat herstellen.
  • De laatste pv’s: Denk eraan om de 3 laatste pv’s van de algemene vergadering te raadplegen. Zo zult u een idee hebben van de financiële gezondheid van de mede-eigendom, alsook van de eventuele werken die reeds uitgevoerd zijn of voorzien worden op korte en middellange termijn.
  • De afwezigheid van asbest: want in tegenstelling tot Frankrijk bestaat er in België geen verplichte asbestdiagnose die door de verkoper voorgelegd moet worden.